asbabbazi

اسباب بازی کودک

اسباب بازی جزو اصلی ترین نیازهای کودک در دوران خردسالی و کودکی می باشد و همین وسیله و ابزار کوچک می تواند تاثیر بسیار زیادی در روحیات او داشته باشد.اسباب بازی در روند رشد کودک تاثیر گذار هستند و همچنین می توانند برای سرگرم کردن کودک از آن استفاده نمایید.

نکته اینجاست که در سنین پایین تر شوق و ذوق کودک برای یادگیری بیشتر است و هرچه سن بیشتر شود علاقه برای یادگیری کاهش می یابد.در دوران کودکی با کمک یک اسباب بازی مناسب می توان روند رشد او را تقویت کرد.

به همین دلیل است که والدین باید در امر خرید اسباب بازی تمرکز و دقت بیشتر خرج کنند .برای این کار باید ویژگی های یک اسباب بازی خوب را بشناسند.

با بازی، کودکان از رشد جسمی و ذهنی بهتری برخوردار می شوند.

براساس تحقیقات روانشناسی، از بهترین نشانه های سلامت روح و جسم کودک، علاقه او به بازی کردن و خرید اسباب بازی می باشد.

مهم ترین نکته این است که برای هر سنی و با هر جنسیتی اسباب بازی خاصی تهیه و تولید شده است.طبیعی است که اگر اسباب بازی غیرمناسب برای کودک خریداری نمایید، روی روند رشد او تاثیر گذاشته و نتیجه عکس می دهد.

نباید بیان این نکته را فراموش کنیم که بازی کردن باعث پرورش جسمی و فکری و همچنین توانایی اجتماعی کودک شما می شود به همین دلیل هم روی اسباب بازی ها و دوستان او دقت کنید.زیرا همین اسباب بازی ها و توانایی های او باعث رشد کودک می شود و او را در برابر مشکلات زندگی مقاوم می سازد.

اسباب بازی مناسب اسباب بازی است که به کودک نکات زیر را آموزش دهد:

  1. خودشناسی
  2. شناخت محیط اطراف و زندگی پیرامون
  3. یادگیری و به دست آوردن توانایی حل مسئله

انواع اسباب بازی

اسباب بازی های کودکان را می توان به دو گروه سازمان یافته و سازمان نایافته تقسیم بندی کرد

اسباب بازی سازمان یافته: این نوع اسباب بازی با هدف خاصی ساخته شده است و کودک برای هدف خاصی از آن استفاده می کند درواقع ماموریت خاصی برای کودک تعریف می شود که کودک برای حل این ماموریت باید از اسباب بازی استفاده نماید.

اسباب بازی سازمان نایافته: این نوع اسباب بازی بدون هدف خاصی ساخته می شود و برای کودک ماموریت خاصی تعیین نمی کند هدف از ساخت استفاده از این نوع اسباب بازی افزایش خلاقیت کودک می باشد به همین دلیل هم کودک علاقه بیشتری به این نوع اسباب بازی نشان می دهد.برای مثال می توان به پازل ها، جورچین و لگو و مکعب حل شدنی اشاره کرد بازی های فکری هم جزو این خانواده به شمار می روند.

اسباب بازی ها را می توان در انواع دیگری نیز تقسیم بندی کرد که به آن اشاره می کنیم:

اسباب بازی های فیگو و شخصیت کارتونی

اسباب بازی مهارتی

اسباب بازی وسایل نقلیه

اسباب بازی معمایی

اسباب بازی حرکتی و ورزشی

اسباب بازی اکتشافی

اسباب بازی سازه ای

اسباب بازی کمک درمانی

مشخصات یک اسباب بازی مناسب

همان طور که در ابتدای محتوا به آن اشاره کردیم ویژگی های یک اسباب بازی مناسب برای هرسنی و هر شخصیت و جنسیتی متفاوت است اما یک استاندارد کلی وجود دارد که نیازهای ضروری کودک را در خردسالی و کودکی تامین می کند.

با توجه به این استاندارد انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودک شما آسان تر می شود.

تناسب، مهم ترین ویژگی یک اسباب بازی مناسب

اسباب بازی باید متناسب با سن، جنسیت و توانمندی های ذهنی و جسمی و همچنین علایق او خریداری شود.کودکان از زمان تولد تا 10 سالگی از اسباب بازی های زیادی استفاده می کنند و بعد از مدت کوتاهی هم اسباب بازی های خود را عوض می کنند.دلیل تنوع طلبی آنها پیدا کردن فعالیت یا کاری است که از آن لذت می برند و معمولا بعد از پیدا کردن اسباب بازی مناسب خودشان فقط به دنبال کامل کردن مجموعه اسباب بازی خود هستند مثلا پسربچه ای که رانندگی را دوست دارد در اتاقش مجموعه اسباب بازی های ماشین قرار دارد یا دختری که عروسک دوست دارد، کمدی پر از عروسک های مختلف را در اختیار دارد.

فعال کردن حس کنجکاوی و خلاقیت در کودکان

خلاقیت و کنجکاوی از جمله ویژگی هایی است که فقط با بازی کردن در کودکان رشد می کند.کودکان در سنین پایین تر کنجکاو تر هستند و معمولا اسباب های مختلفی دارند اما با افزایش سن از این حس کم می شود.معمولا اسباب بازی هایی که در این حیطه قرار می گرند گران تر هستند مثل اسباب بازی ها رباتیک و بازی های فکری و اسباب بازی های پیشرفته الکترونیکی.کمتر کودکی هم به دنبال این اسباب بازی ها می باشد اما اگر کودک شما به این نوع اسباب بازی ها علاقه نشان می دهد خوشحال باشید زیرا در حال تربیت یک نابغه هستید.

واقع گرا باشید

اسباب بازی هایی در بازار موجود هستند که حقیقت یک شغل یا حرفه را به کودکان آموزش می دهند مثل اسباب بازی های وسایل پزشکی یا نجاری یا خانه سازی و…

با این نوع اسباب بازی ها، کودکان می توانند حقایق و سختی یک حرفه را بهتر و بیشتر درک کنند شاید به چشم شما نیاید اما وقتی کودک شما در حال خانه سازی با اسباب بازی خود است بسیار تلاش می کند تا خانه ای را در ذهن خود بسازد و با اسباب بازی ها دقیقا همان تصور را به واقعیت تبدیل کند.

تحرک، مهارتی که در بین اسباب بازی ها کمتر شده است.

در گذشته اسباب بازی ها دارای نشاط و تحرک بیشتری بودند برای مثال توپ بازی و هفت سنگ و … کودک را مجبور به استفاده از توانایی های ورزشی می کرد.هرکسی توانایی بدنی بیشتر داشت بیشتر حس قدرت می کرد اما الان با گسترش علم و تکنولوژی، این حس هم در اسباب بازی ها از بین رفته است. والدین هم به دنبال اسباب بازی هایی هستند که کودکانشان کمتر تحرک داشته باشند.عوامل زیادی باعث این مشکل شده است.عواملی مثل کوچک باودن یا اپارتمانی بودن خانه، کم حوصله شدن والدین، شاغل بودن هر دو عضو حامی خانواده و…

نباید این نکته را فراموش کنیم که کودک فقط به توانایی های ذهنی نیاز ندارد بلکه برای حل مشکل به توانایی های مهارتی و عملی هم نیاز دارد.پیشنهاد تمامی روانشناس ها این است که هرروز مدت کوتاهی با کودک خود بازی کنید تا توانایی ها افزایش پیدا کنند.

بالا بودن کیفیت ساخت و جذاب بودن ظاهر اسباب بازی

طبیعی است که هرچقدر پول بیشتری خرج کنید اسباب بازی های جذاب تر و با کیفیت تری نصیب شما می شود.کیفیت اسباب بازی به مواد و قطعات تشکیل دهنده آن بستگی دارد.هرچقدر مود اولیه استفاده شده در تولید اسباب بازی گران تر باشد، قیمت اسباب بازی هم بالاتر می رود.

اما موضوعی که برای کودک شما اهمیت زیادی دارد ظاهر اسباب بازی می باشد.هرچقدر ظاهر اسباب بازی جذاب تر باشد، کودک شما تمایل بیشتری به داشتن آن دارد.در بسیاری از موارد تولیدکنندگان اسباب بازی، ظاهری زیبا اما بی کیفیت را تولید می کنند که این موضوع را والدین کودک متوجه می شوند اما از آنجایی که کودک به این موضوع آشنایی ندارد اصرار بر خرید این نوع اسباب بازی دارد.پیشنهاد می کنیم با آرامش موضوع را برای کودک شرح دهید و یک اسباب بازی زیبا و با کیفیت را به او پیشنهاد دهید.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

حساب کاربری من
خانه
0 موارد محصول